lately di fesbuk, rmai yg duk share video majlis perkahwinan anak pemilik syarikat naza, nurul nadia sm nasimuddin..serius..mmg gempak giler...me tgok pn, rse cm trhnti jantung berdegup for about 5 mins..ala2 fairy tales gtu! n rmai lar duk berangan nk kawin cm gtu..tp certain people tuh, ade gak ah yg sedar kemampuan depa..alhamdulillah...me?? rse cm nk buat tuh ade..tp ble fkir balik...me xsuke somthing yg byk kerenah cm gni...bosan lar! tengok je xpe..nk buat tu rse cm mlas skit..membazir n kne sdar kemampuan dri..huk3...tetibe me teringat ngn my rumet, ely..die teringin gak nk buat gini tp bf die ckp..nti nikah kt msjid, lpas tuh balik rumah msing-masing n mkn nasik msk sndri...hahahah..gud idea! mmg lar kne buat majlis sikit..to ensure da others knew yg this couple dh kawin..tp simple2 dh ckup kot..skdar utk menghebahkan perkahwinan seperti yang dituntut.. majlis yg segala bagai tu hanyalah adat semata-mata...xbuat pun xpe..xperlu utk berhutang keliling pinggang semata-mata utk buat majlis yang gah..sekadar yang termampu pun dh cukup... my family pn nk sesimple mungkin..xd majlis perkahwinan..juz kenduri kesyukuran n tahlil..dulu me xtau pun da differences majlis perkahwinan n kenduri kesyukuran..my mum ckp tgok kt kad jmputan tu..kalu die tulis majlis perkahwinan, so mjlis perkahwinan la..n same goes to the kenduri kesyukuran...n tetibe me berangan...nk nikah kt rumah je xleh ke??? kt klntan boleh je..akak nikah kt rumah je..ma ckp kt kmaman xleh nikah kt rumah...kne nikah kt masjid..xbest!huk3..
bile tgok video perkahwinan tuh, me ade dengar yang depa punya mas kahwin sikit je..rm80..for me it is da best way! buat ape nk byk2..mas kahwin kan pemberian wajib daripada suami kepada si isteri..just like a jaminan si lelaki mengambil hak penjagaan daripada wali perempuan..mas kahwin ni wajib diberikan kepada isteri..setahu me la kan, si suami xbleh sentuh dh mas kahwin ni..so its better bagi serendah yang mungkin mengikut kadar yang telah ditetapkan mengikut negeri masing-masing..takut tanpa sedar, si suami terguna mas kahwin tersebut...bile tgok balik lar kan, whether u all realising or not, setiap kali majlis perkahwinan, mesti ade trend tersendiri..xkire lah berdasarkan majlis or da groom itu sendiri..trend yang agak fames sekarang ni, si lelaki bagi mas kahwin senaskhah Al-Quran..me xtau lar niat sbnar depa ape, tapi xtau la si lelaki itu sedar atau tidak, kalu si isteri tak baca n amalkan ape yg ade di dalam quran tuh, die berdosa besar..kdg2 me tgok depa buat trend plak..rase cm xptut plak sebuah majlis suci dipermainkan sebegini rupa..ape nih??? xyah lar buat pelik2..cukupla kamu dan die halal, itu sudah memadai..bagi mas kahwin ikut kadar pn dh cukup..wang hantaran kamu nk bagi berapa banyak pun, suke ati kamu lar..sbb tu cuma hadiah perkahwinan..tapi ukur baju di badan sendiri lar..ade certain people tu plak, sanggup berhutang sana- sini semata-mata kerana wang hantaran itu tinggi..kadang-kadang si perempuan yang lebih2..nk glamor dengan hantaran yang tinggi..eei..tolong lah! xsdr kah mcm mnjual diri tuh..ish3..sekadar termampu cukup la..byk lagi duit nk gune after kawen..ape daa....n xperlu lar nk dihebohkan berape wang hntaran tu..takut nati jdi riak..bukan tu sume amalan syaitan..syap2 sudah lar..ckup lar keluarga kamu dan die je yang tahu nilai hantaran tu..me pnah ckp2 ngn yan pasal mas kahwin dan hantaran nih...rupenye kalu ikut adat orang utagha, depa gunekan wang hantaran nih untuk beli barang kemas mase majlis kahwin..n spruh lagi untuk tanggung kenduri kawen..as i mention before, ni semua adat semata-mata..xnak ikut pn xpe.bkn dosa pn..n untuk mas kahwin plak, ianya satu kewajipan dalam islam untuk si suami berikan pada isteri..Rujukan boleh dilakukan ke atas Surah an-Nisa pada ayat 4 yang bermaksud:`Dan berikanlah kepada perempuan (di atas perkahwinan mereka) mas kahwin sebagai pemberian ikhlas, tetapi jika mereka dengan tulus hati memulangkan apa-apa bahagian daripada mas kahwin itu hendaklah diterima dengan hati yang lapang dan ikhlas...
dalam malaysia telah ditetapkan kadar minimum untuk mas kahwin..dan kadar ini berbeza mengikut negeri di malaysia... tapi kalau si lelaki nk bagi lebih pn xpe...let me list out kadar mas kahwin di Malaysia...
BIL | NEGERI | NILAI | |||||
ANAK DARA | JANDA | ||||||
A | B | C | A | B | C | ||
1 | JOHOR | RM 22.50 | RM 22.50 | ||||
2 | MELAKA | RM 40.00 | RM 40.00 | ||||
3 | NEGERI SEMBILAN | ||||||
a. Bukan Waris | RM 24.00 | RM 12.00 | |||||
b. Ahli Waris | RM 48.00 | RM 24.00 | |||||
c. Kerabat Diraja di Wilayah | RM 725.00 | ||||||
Datuk Kelana& Kerabat | |||||||
4 | SELANGOR | ||||||
i. Puteri Sultan | RM 2,500.00 | RM 625.00 | |||||
ii. Puteri Raja Muda atau Puteri | RM 2,000.00 | RM 500.00 | |||||
kpd Putera Sultan yg bergelar | |||||||
iii. Puteri Kerabat | RM 1,000.00 | RM 250.00 | |||||
iv. Puteri Anak Raja (Waris) | RM 550.00 | RM 137.50 | |||||
Puteri Anak Raja (yang lain) | RM 300.00 | RM 75.00 | |||||
v. Anak Perempuan org-org besar | RM 300.00 | RM 75.00 | |||||
vi. Cucu orang besar | RM 200.00 | RM 50.00 | |||||
vii. Orang Kebanyakkan | RM 300.00 | RM 40.00 | |||||
5 | KUALA LUMPUR | RM 80.00 | RM 40.00 | ||||
6 | PERAK | RM 101.00 | |||||
7 | PULAU PINANG | RM 24.00 | RM 24.00 | ||||
8 | KEDAH | ||||||
9 | PERLIS | ||||||
10 | PAHANG | RM 22.50 | RM 22.50 | ||||
11 | TERENGGANU | ||||||
12 | KELANTAN | ||||||
13 | SABAH | RM 100.00 | RM 80.00 | ||||
14 | SARAWAK | RM 120.00 | RM120.00 | ||||
15 | W.P LABUAN | RM 80.00 | RM 80.00 |
Nilai Mas Kahwin Ikut Negeri (semasa)
this time table credit to pemudaagama.blogspot.com
so..konklusinye..bagi lar mas kahwin seberapa mampu sahaja..jangan smpai nk berhutang sana sini...Zaman nabi tak ada penetapan kadar mahar. Semuanya bergantung pada budi bicara antara si lelaki dan si wanita dan walinya. Cumanya, mahar adalah wajib.
Nabi tercinta sallallahu alaiki wasallam pernah bersabda: "Carilah (mahar) walaupun berupa cincin besi"
Malahan, dalam kisah al-Wahibah (wanita yang mahu memberikan dirinya kepada Nabi), Nabi mengahwinkannya dengan seorang lelaki dengan maharnya ialah mengajar wanita itu al-Quran (Sahih bukhari dan Sahih Muslim)...
0 comments:
Post a Comment